nükhet eren

…düşleyin siz de!, dedi, birkaç satırlık küçük düşler, uzun destanların kapısını açar…

Saflık Örtüsü

Saflık Örtüsü, Nükhet Eren’in ‘125’ sayfalık bir öykü çalışması. Artshop Yayınları- Artshop Öykü Dizisi’nden çıkan kitap, toplumun her kesimine seslenen on öyküden oluşuyor ve okuyucuyu hayatın içinden farklı, çarpıcı insan manzaralarıyla ve yaşamlarından kesitlerle buluşturuyor.

Nükhet Eren adı raflarda yeni, ama o yüreğinde uzun yıllardan beri tecrübeli bir yazar. Bize, araştırmacı kişiliğinin yıllar boyunca bohçasına yığdığı kültür çeşitliliğini ve zenginliğini getiriyor çeyizi olarak. İnsanın saflık örtüsünü usulca kaldırıp, ardına cesur bakışlarla bakıyor her öyküsü. Hayatın tadılmamış farklı aromaları var bizim için hazırladığı tabaklarda. Yeter ki biz tadına bakmaya hevesli olalım, cömertçe buyur ediyor sofrasına.

… Çünkü ressam, işini bitirdiğinde sol kolunun altına koyduğu beyaz tasta, sağ eline aldığı keskin, çelik bıçağın kestiği kaba etinden inen damlaları biriktiriyor, sonra sadece imza için kullandığı samur fırçası ile tuvalde Büyük R’yi yaratıyordu…

Öykü yazarken seçilen konular aslında yaşanan hayatın yansımasıdır ve yazanın hayata baktığı penceredir. Hangi pencereden baktığına bağlı olarak, insanını karşısına çıkan manzara da değişecektir. İnsan bu manzaralardan hangisi dikkatini çekerse, en çok onun önünde durur. Öykülerinde Nükhet Eren’in pek çok penceresi olduğunu görürüz.  Tek bir kimliğe sıkışıp kalmamasını sağlayan da belki budur. Bağdat’taki Haife’nin yüreği gibi kanayabilmek ve Asur yolundaki köle Şinuma’nın gözyaşlarında akabilmek. Kadın, erkek, yaşlı, genç olmak; ama en önemlisi dünya insanı olmak.

Yani Nükhet Eren’in öykülerinde tipik kişi yoktur bir bakıma. Onun hikâyelerinde herkes vardır çünkü. Kınamadan, yargılamadan; sadece derin bir empati duygusuyla anlatır onları bize. Bütün insani duygularıyla, insanı insana ulaştırmaktır derdi. Zamanın unutturma girdabından çekip aldığı, unutulmaza kaydedilenlerdir aslında kişilikleri. Saflık örtüleri kaldırılmışlardır onlar.

Nükhet Eren’in öykü anlayışı, öykü arayışının bir yansımasıdır sanki. Hayatı bu gözle takip eder o. Anları önce zihnine kaydeder. Eskitilmemiş konu birikiminin filizlerini Nüket Eren tarzı yapı ve kurguyla sulayıp büyütür. Daima kaynağa inerek ve emek vererek besler. Kendi başının çaresine bakmak zorunda bırakmaz olaylarını, kişilerini; sımsıkı sahiplenir öykünün son noktasına kadar.

Anlatacağı çok şey vardır yazarın. ‘Saf Aklın İksiri’ ile ortalığı karıştıran bir garsonu, son bestesini ölüme armağan eden bir Mozart’ı vardır örneğin. Bu yüzden tatlı bir telaş sızar öykülerine. Ama çok iyi bir gözlemci olmanın getirdiği rahatlık da sezilir hemen. İşte bu rahatlıkla, hayatın kenarda köşede yaşanan sahnelerinde kısa gezintilere çıkarır okuyanını. Keyifli ayrıntılar ve şaşırtıcı tasvirler eşliğinde, görüntüler gözünüzün önünde adeta canlanıp oynar kendi planlarını.

…Tepesinden aşağıya boşalan cenin kanının sandalyeden inip salona doğru yayıldığını barkovizyon ekranında gören Üstad-ı Hekim İsmail Hamamcı, yanlış kattaki yanlış sempozyumun yanlış salonunda, şimdiki zamanın doğru konuşmacısının,’kadın, kendi bedeni hakkındaki kararı kendi vermelidir’ kararlılığındaki güçlü duruşundan kendini kurtaramıyordu…

Samimidir ifadeler. Cümlelerinde ‘sen’ demese de, biliriz bizimle konuşur yazar. Bize anlatır bildiğini, gördüğünü, kurduğunu. Yaratılan bu paylaşım duygusu, her öyküyü kendiliğiyle kabul ettirir okuyana. Eleştirisiz, itirazsız dinlettirir.

Nükhet Eren’in kullandığı dil de onun renklerini taşır; yani rengârenktir. Düşünce akışına koşut gündelik dil yanında, aktardığı hayat kesitleri gibi zamana feda etmek istemediği kelimeleri de çekip kurtarma çabası gizlenir paragraflar arasında. Bir yandan Mahinur’un öyküsünde; ‘…Bütün gözler, aşina oldukları bu meşhur aktriste benzeyen kadına…’ çevrilmişken, diğer yanda İason; ‘…Medea’nın Korent’teki siber bağlantılarını uzun zamandır…’ merak etmektedir.

Analitik yaklaşımıyla, bilgiyle yaşanmışlık arasında kurnaz oyunlar kurup, zengin ve renkli kelimelerle kendi dünyasına, kendi hülyasına çekip sımsıkı bağlar bizi Nükhet Eren. Olaylara yakıştırdığı insan sınıflamalarını, seçtiği ifadelerle pekiştirerek öykülerine dinamizm katar. Dil ve kurgu birlikte akar.

Nükhet Eren’in öykü dili gibi, bizim için seçtiği olaylar da zamana meydan okur. Geçmiş geleceğin, gelecek de geçmişin içinde akışkandır öykülerinde. Bir araya getirilmiş tüm olaylar, evrensel olmayı, daimi olmayı akıllarına koymuştur adeta. İddialıdırlar bu konuda. Yazar bu idealle harmanlar hayallerle tarihsel gerçeği; eritir ve birbiriyle yarışır hale getirip heyecanlandırır beynimizi.

…Benim rüyalarımda gelin oluyor Adakale. Osmanlı’nın yaptığı kale duvağını takınıyor, sonra Tuna geliyor damatlıklar içinde. Kirinden, çamurundan temizlenmiş. Gelin naz yapıyor, kımıldamıyor yerinden, kalkıp gitmek istemiyor bir türlü. Tuna eğilip önünde, dil döküyor, yalvarıyor, yakarıyor. Olmaz diyor kale, ayak sürüyor, karşı çıkıyor,direniyor, ama nafile. Tuna, dans eder gibi gelip telli duvaklı alıp götürüyor Adakale’yi…

Bazen de tarihin zehir tadını, yüreğin hassas dokunuşlarıyla işleyip merhamet damarımıza kanatan çizikler atıverir fark ettirmeden.

…Baharı İstanbul’a getirecek, beyaz, pembe, yeşil, sarı, mavi, kırmızı, mor kelebekler dolaşmaya başladı etrafta. Yarım günlük ömürlerinin bitmeye yakın dakikalarında, yedi genci alıp götürdüler narin kanatlarıyla. Üniversitenin yüksek duvarındaki martılar ve ulu çınarın üstündeki serçeler isyan ettiler yedi düvele kelebekler giderken…

Saflık Örtüsü, zengin bir iç dünyanın kalemle oynaşmalarından doğan verimli bir ilk eser… Bizi rüzgârının kanatlarına alıp diyardan diyara taşıyan Nükhet Eren’den çok geçmeden yenilerini bekliyoruz.

Gülin Çelikal
Kreatif Direktör ve Metin Yazarı

 

Saflık Örtüsü Facebook sayfası

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

Twitter’dan..

Hata: Twitter yanıt vermedi.Lütfen birkaç dakika bekleyip bu sayfayı tazeleyin.

İletişim

nukheteren yahoo.com

Fotoğraflar..

%d blogcu bunu beğendi: